تبلیغات
مجله حرفه وفن برتر - سیستم سوخت رسانی
تاریخ : جمعه 1 دی 1391 | 07:49 ب.ظ | نویسنده : بهزاد نجفی

سیستم های سوخت رسانی

سیستم ها ی سوخت رسانی انژکتوری همراه با کنترل کننده الکترونیکی:


در این سیستم خودرو مجهز به واحد کنترل الکترونیکی {ECU} هستند. که داده هایی رو از سنسور های مختلف گرفته کنترل کرده و بر طبق داده های پیش فرض بهترین حالت رو برای شرایط مختلفی که موتور داخل اون هست انتخاب و تعیین میکند. از جمله این سیستم میتوان به D-jetronic L-jetronic LH-jetronic L3-jetronic k- jetronic ke-jetronic mono-jetronic و MOTRONIC میتوان نام برد که عملکرد تمام سیستم های بالا بسیار شبیه به یکدگر میباشد و تفاوت هایی جزیی در تعداد و عملکرد یکسری از قطعات موجود در سیستم ها هست.

این سیستم ها به دو دسته دیگر که در نحوه پاشش سوخت میباشد تقسیم میشوند.

1- پاشش چند نقطه ای یا MPFI:
در این روش به تعداد سیلندر ها انژکتور وجود دارد و بر روی منیفولد ورودی و پشت سوپاپ ورودی سوخت و هوا نصب و تعبیه شده اند.
سیستم ها ی L-jetronic LH-jetronic k- jetronic ke-jetronic و MOTRONIC از این الگو پاشش میتوانند پشتیبانی کنند.

2- پاشش تک نقطه ای:
در این روش پاشش سوخت از یک انژکتور الکترومغناطیسی که در بالای دریچه گاز قرار دارد استفاده میشود.


هوای ورودی به موتور با سوخت پاشیده شده از انژکتورترکیب شده و از طریق منیفولد ورودی وارد سیلندر میشود. سیستم انژکتوری mono-jetronic بر پایه این اصل کار میکند.

نسبت هوا:

نسبت هوا برای ارزیابی میزان انحراف مخلوط سوخت وهوای ورودی به موتور در حالت واقعی با نسبت بهینه تئوری ان کاربرد دارد. که این نسبت رو با λ نشون میدهند.

λ بر کارکرد موتور و میزان الایندهای خروجی اگزوز ومیزان مصرف سوخت خودرو تاثیر به سزایی دارد. بهترین نسبت ترکیب سوخت با هوا در موتور های احتراق داحلی برابر 14.7 :1 میباشد که به ان در اصطلاح نسبت استو کیو متریک نیز میگویند.

λ دارای مقادیری تعریف شده میباشد که در ذیل به شرح اون ها میپردازیم:


λ=1 مقدار هوای ورودی به موتور با مقدار هوای لازم در حالت بهینه یا همون نسبت 1:14.7 میباشد.

λ<1:مقدار هوای ورودی به موتور از مقدار تعریف شده و بهینه کمتر بوده و و مخلوط ما غنی میباشد و موتور با کمبود هوا مواجه است.

λ>1: مقدار هوای ورودی بیشتر از نسبت تعریف شده میباشد و سوخت مادر اصطلاح فقیر میباشد.

λ>4/1: مقدار هوای وروذی به موتور بیشتر بوده و سوخت به اندازی فقیر میباشد که دچار احتراق نمیشود و موتور از عملکرد عادی خودش خارج میشود.

λ=در محدوده 85/0 تا 95/0 باشد در موتور های احتراق داخلی به حداکثر قدرت خروجی خودشون میرسند.

λ= در محدوده 3/1 تا 05/1 باشد کاهش مصرف سوخت و همینطور کاهش عملکرد بهینه موتور رو داریم.

λ=2/1 تا 1/1 در این حالت کاهش مصرف سوخت به بیشترین میزان خودش میرسه.


λ=1/1 تا 9/0 در این حالت موتور به شرایط مطلوب کارکرد میرسد و حالت بهینه تا حد زیادی به دست میاید.


λ=1 این حالت برای کارکرد موتور در حالت دور ارام مناسب بوده و همچنین کاهش الودگی رو شاهد هستیم.


طبقه بندی: خودرو،

  • دانلود فیلم
  • انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس